ERRATA

ERRATA

Temat historii sportu jest niezmiernie obszerny. Nawet po ograniczeniu się do badania dziejów konkretnego klubu czy okresu historycznego, ilość analizowanych danych powoduje u każdego badacza podatność na popełnianie błędów. Można z prawdopodobieństwem bliskim pewności założyć, że każda książka dotycząca historii sportu zawiera jakieś mniej lub bardziej istotne błędy.

Autorzy do poprawek podchodzą różnie, jedni ignorują znalezione błędy, inni korygują je w kolejnych publikacjach, a jeszcze inni uważają, że wcześniejsze ich tezy straciły ważność od czasu gdy twierdzą już co innego. Najczęściej jednak to wszyscy oni niezbyt chętnie przyznają się do popełnionych błędów.

Zależy mi na tym, aby w publikacjach z moim udziałem błędów było jak najmniej. Wychodząc z tego ambitnego założenia, za pośrednictwem tego bloga będę prowadzić korektę ewentualnych niezgodności jakie mogły znaleźć się w księdze „Legia Warszawa 1916-2016”.

Księga jubileuszowa „Legia Warszawa 1916-2016” (PWN,2017)

Książka dostępna w sprzedaży w sklepie kibica Legii lub poprzez stronę oficjalną klubu.

Poprzez poniższy link można ściągnąć opublikowany przez Legie pierwszy rozdział (PDF 9,6MB).

 

Errata „Legia Warszawa 1916-2016” (aktualizacja: 16.01.2018 r.)

Jest

Powinno być

strona 51 (wyjaśnienie do):
„warszawski grawer Józef Michrowski”
Odznaka okrągła „W.K.S. Legja Warszawa” wg. Katalogu odznak klubów sportowych Warszawy i okolic do 1975 r.(A.Grabowski i Z.Malinowski) została wykonana przez innego grawera, S.Lipczyńskiego.
strona 54 oraz 131 (podpis pod zdjęciem):
„Karol Piasecki,”
„Tadeusz Plutyński,”
strona 72:
„Na członków zarządu wybrano kpt. Grzmot-Skotnickiego,”
„Na członków zarządu wybrano kpt. Wincentego Skotnickiego,”
strona 98:
„po 4 latach gry dla wojskowych do Cracovii wrócił Żmuda”
„po 3 latach gry dla wojskowych do Cracovii wrócił Żmuda”
strona 102 (korekta statystyk):
Według tabeli „Zawodnicy 1927 ” w meczu z TKS (D) Terlecki grał 90 min
Powinno być 35 min – doznał kontuzji na 10 min przed końcem pierwszej połowy. Wynikające z tego łączne minuty zawodnika również ulegną zmianie
strona 175:
Józef Mintowt-Czyż
Jan Mintowt-Czyż
strona 175:
„Dla płk. Glutha-Nowowiejskiego był to powrót do zarządu klubu po 11 latach.”
„Dla płk. Glutha-Nowowiejskiego był to powrót do zarządu klubu po 8 latach.”
strona 249 (zmiana i wyjaśnienie do):
„Stanisław Skotnicki „Grzmot”, działacz Legii i członek zarządu klubu z 1925 r., a w czasach legionowych piłkarz drużyny 1 pułku ułanów „Beliniaków”.”
„Stanisław Skotnicki „Grzmot”, w czasach legionowych piłkarz drużyny 1 pułku ułanów „Beliniaków”.”
Wyjaśnienie:
Stanisław Skotnicki miał jedynie epizodyczne związki z drużyną podczas rozgrywek piłkarskich na Wołyniu w 1916 r. W zarządzie klubu pracował Wincenty Skotnicki, późniejszy twórca Polskiego Związku Ruggby.
strona 1211:
„Po ogłoszeniu upadłości CWKS Legia zwolniony został Chabelski, trener i kierownik sekcji”.
„Po ogłoszeniu upadłości CWKS Legia, trener i kierownik sekcji Chabelski pracował do końca  sezonu oraz w sezonie następnym. Później zrezygnował z pełnienia funkcji, pozostając trenerem jednej grupy młodzieżowej Legii”.
strona 1211:
„Pożegnalny mecz rozegrała już nie na Bemowie, tylko w sali szkoły podstawowej przy ul. Bytnara”.
„Pożegnalny, wyjazdowy mecz z AZS Politechnika rozegrała w sali szkoły podstawowej przy ul. Bytnara”..
strona 1211:
„Wykupienie jej było moż‭liwe dzięki pozyskaniu sponsora (firma U…)”
„Wykupienie jej było moż‭liwe dzięki pozyskaniu sponsora (firma Unibet)”
strona 1212 (wyjaśnienie do):
„Swoje mecze najpierw rozgrywali na Bemowie, a potem także w innych dzielnicach (Bródno, Koło, Praga)”
Wyjaśnienie:
w roli gospodarzy poza halą na Bemowie drużyna grała tylko pojedyncze mecze na Kole. Na Bródnie i Pradze – mecze wyjazdowe, odpowiednio z La Basketem i Jagiellonką.
strona 1307:
Tadeusz Bartnik
Tomasz Bartnik
strona 1307:
Maciej Wojtysiak
Maciej Wojtasiak